MCR KNYV : 5.rsz:A The Black Parade illusztrcija |
5.rsz:A The Black Parade illusztrcija
2009.06.26. 11:06
amint meglett a lemez cme, llandan rajzoltam.
A rajzok utna szereplkhz vezettek, ami pedig maghoz a banda j szemlyisghez, a The Black Parade-hez vezetett. gy kpzeltem el ket, mint a Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club bandjnak death-rock vltozatt, hozzadva nmi „Mellon Collie and the Infinite Sadness” fle szzadforduli hangulatot (Mikey ezen a ponton a lemezt elnevezte „El – letkzpi Vlsg s A Vget Nem r Szomorsg” – nak, ami tall is volt).
Mr igen korn leszgeztem, hogy nem n akarom illusztrlni az albumot. gy reztem, hogy az levonna a ltvnybl, amirt annyira kzel lltam a zenhez, klnsen azon a ponton. Folyamatosan 100%-osan oda kellett koncentrlnom, s azt is tudtam, hogy ez alkalommal tbb fott akarok majd. Volt egy tallkozm a legends Jeff Ayeroff-al s a hihetetlen Ellen Wakayama-val a lemez irnyval kapcsolatban. Ellen a Warner Bros mvszeti rszlegnek alelnke, s olyan valaki, aki mindig is tmogatta az elkpzelseket. Jeff volt az, aki meggyztt, hogy a vzlat, amit a Three Cheers bortjhoz rajzoltam, legyen maga a bort. olyan valaki, aki mindig is hitt bennem, s ezrt szeretem is. Anlkl, hogy brmit is hallott volna az j lemezbl, csak a rajzokat ltva azt mondta, hogy „Ez a The Wall… olyan lemezt csinltok, mint a The Wall!” „Ez gy nz ki, mint a Sgt. Peppers darkos verzija! Imdom.” s amg most is btortott, hogy n csinljam megint minden illusztrcit, azt is megrtette, hogy most nem tudnk vele boldogulni… Szerintem mr akkor is gy nztem ki, mint egy lhalott. Jeff egy legenda.
james jean nekem nem ms, mint minden idk kedvenc kpregnybort
rajzolja.
Az is rdekes, hogy mindketten az SVA-nl diplomztunk New York-ban, de azokban az idkben egyszer sem tallkoztunk. Egy csom djat nyertnk a Spin kznsgszavazsnl, s James volt megbzva azzal, hogy ksztsen egy kpet a nyertesekrl. pedig elrukkolt ezzel a hihetetlen kt oldalas mvel, amin ott volt Billie Joe, Gwen Stefani, Trent Reznor s n, egy fl-elfknt (el kell olvasnod az interjt, hogy ezt megrtsd, ha nem vagy egy D&D fan). Szval kldtem neki egy e-mailt, amiben elmondtam, hogy mennyire tetszett ez a munkja, s hogy mekkora tisztelje vagyok. Azt is megemltettem neki, hogy egy kpregnyen, a „The Umbrella Academy”-n dolgozom, s nagyon szeretnm, ha rajzoln a bortkat hozz.
Elterveztk, hogy majd Los Angeles-ben tallkozunk, s br egy hnappal ksbb, de vgre ssze tudtunk lni. Frank vitt el Santa Monica-ba, James hzhoz, ami egy tkj, Stanley Kubrick stlus hely. James nagyszer volt, majdnem olyan, amilyennek elkpzeltem a mvei alapjn, inkbb csendes s egy picit flnk, de ugyanakkor nagyon sszeszedett s komoly. gy tnt, hogy a munka mindent kiteszi, ami rm is jellemz volt akkor.
A kpregny volt a tma, de ahogy egyre tbbet beszltnk, s egyre inkbb nztem a stdijt s amiken dolgozott, gy reztem, hogy lenne a megfelel ember arra, hogy megrajzolja a lemez bortjt. Mvszi tren is dolgoztunk egytt s ugyanazok a dolgok voltak hatssal rnk. Amit csinl, attl eldobom az agyam, de ugyanakkor mvszileg is tudunk egymshoz kapcsoldni. Elmentnk ebdelni, mg jobban megismerkedtnk, majd elbcsztunk egymstl.
Msodjra az album illusztrcija miatt tallkoztunk az otthonban, s akkor mr vgre tudtam neki mutatni nhny dalt s ltszott rajta, hogy rdekli a dolog. Emlkszem, hogy amikor lejtszottam neki a ’Mama’-t, azt gondolta rla, hogy rlt. Szabad kezet adtam neki az illusztrcinl, megmutatva neki a vzlatomat, ami a ’March Of The Saints’ alapjn kszlt… s mr kszen is llt arra, hogy belekezdjen. Ahogy kpeket csinltam a stdijrl, s a macskjrl, Taffy-rl, hallottuk, hogy a konyhban valami felbolyduls van. A felesge (aki nagyon kedves) zaklatott volt amiatt, mert egy madr nekiszllt a konyhaablaknak, s azonnal meghalt. Fura volt az a pillanat, ahogy csak nztem a halott madarat… eldntttem, hogy csinlok rla nhny kpet. gy tnt, hogy ez vagy rossz vagy j eljel… mg mindig prblok rjnni, hogy melyik.
Az elkszlt bort elkpeszt lett, s megannyi apr meglepetst tartalmaz. lvezztek ki.
a kvetkez lpsben tallnunk kellett egy fnykpszt.
Amint elmagyarztam a lemez trtnett s termszett, Ellen Wakayama rgtn tudta, hogy ki lesz a megfelel ember. Nem sokkal azeltt kapott egy nagyszer portfolit egy Chris Anthony nev frfitl. Kiderlt, hogy mg sosem dolgozott kereskedelmi clra, hanem olyan fantasztikus kpeket ksztett, amik galrikba kerltek. Valami jat akart kiprblni s amint meglttam azt a portrt, amit Zooey Deschanel-rl ksztett, tudtam, hogy lesz alkalmas a munkra. A kpei ksrtetiesek voltak: megvolt bennk az a szzadforduli hangulat, amit el szerettem volna rni, ugyanakkor feltnek s erteljesek is voltak. gy nztek ki, mintha valaki bemszott volna egy idgpbe egy fnykpezvel, s lefnykpezte volna 1910-et sznesben.
Tallkoztunk s rgtn kijttnk egymssal. Nagyon intenzven dolgozott s ezt imdtam… ez olyan valami, amitl fgg vagyok. Nem gy tekintett az egszre, mint egy munkra, hanem mint egy egyttmkdsre, egy j terep feltrkpezsre, s ettl az egsz folyamat fjdalommentesen zajlott. s azt a munkabli hinyossgomat is nagyon jl tudta kezelni, hogy nha egy sima telefonhvst sem tudok viszonozni, ha nem tudott elrni, csak nlklem folytatta a munkt. A Chris-szel kzs fotzs az egyik legjobb volt, amiben valaha is rszt vettem. Nem vagyok benne biztos, de szerintem amikor egynileg fnykpezett engem, azt mondhatta, hogy ’szemt llat’… olyan intenzitst akart bellem kihozni, amilyen csak lehetsges, s az egsz melt vgigcigizte. Nagyon tetszik ez a pasi, s gy rzem, hogy egy munkatrsat s egy bartot is szereztem vele. Annyi sok j dolgot hozott a fotzshoz, annyi extrt… a msodik vilghbors katonk sminkjt ltva Akira Kurakasawa ’Dreams’ cm filmjre, s a kedvenc filmes jelenetemre utalt. A fotzs egyik legjobb tulajdonsga az volt, hogy a szrke g s a zeppelinek kivtelvel minden igazi volt. Minden egyes ember, minden egyes kiegszt, egszen a kitmtt farkasig, ott volt velnk, nem volt semmi szmtgpes trkk. Ez az egyik valaha ksztett legrltebb kp, s azt is megemltenm, hogy Dante, aki a beteget jtszotta, nagyon kedves volt.
a videk.
Mg a fotk eltt, mg azeltt, hogy meglettek volna a kosztmjeink, ki kellett vlasztanunk, hogy ki rendezze az els videt, a ’Welcome To The Black Parade’-et. Egy meghatroz videnak kellett lennie, egy azonnali KO-nak, ami jl kiegszti azt a mini-eposzt, ami meghatrozza az albumot. Minden fbb szereplt felvonultatna s megmutatn, ahogy mi, a banda a The Black Parade- alakulunk t.
Samuel Bayer-rel akkor tallkoztam, amikor Bob-bal egytt egy djtad esten vettnk rszt, ahol amgy jl reztk magunkat. Sam akkor letmdjat kapott, s ahogy a kivettn bemutattk a plyafutsa legjobb rszeit, annyi olyan videt lttam kztk, amik az addigi letem sorn hatssal volt rm.
Klnsen egy, a Smashing Pumpkins ’Bullet With Butterfly Wings’-e kavarta fel bennem az rzelmeket. Az egyik kedvenc videm, mert addig a videig a Pumpkins nem ltszott veszlyesnek. A rockbandk jra elkezdtek unalmasak lenni s senki sem vllalt kockzatot, mindenki egyformn nzett ki a szakadt farmerben, vagy rvidgatyban ’rdekel is engem az egsz’ mdra. A Smashing Pumpkins akkor gy nzett ki, mintha csak az rbl rkeztek volna azrt, hogy megsemmistsk a Fldet. Egy j bandaknt nztek ki.
Emlkszem, hogy odafordultam Bobhoz, s azt mondtam: „R van szksgnk.”
Odakinn, Devin Starno mutatott be Sam-nek amiatt, hogy akkora tisztelje voltam. Devin Starno a legkedvesebb pasi a vilgon. Smashing Pumpkins videknl dolgozott mieltt a Warner Bros-hoz szerzdtt. Hogy senior director legyen a viderszlegnl. A ’Revenge’ alatt vgig segtett neknk a ltvnyterveknl. Ltta, ahogy az ’I’m Not Okay’-nl megsltnk a garzsban a lmpk alatt, ltta, ahogy a ’Helena’-nl hrom rn t tartottuk a koporst az esben, s ltta, ahogy a ’Ghost’ forgatsa kzben majdnem elsllyedtnk. Minden lmunkat megvalstotta, s imdjuk.
sam bayer.
Mr abban a pillanatban, amikor kezet fogtunk, megreztem, hogy milyen vehemens a fick. Szerintem olyan ideges voltam a tallkozskor, hogy csak valami nyamvadt kzfogsra voltam kpes. Elmondtam neki, hogy imdom a munkjt, s meg elmondta, hogy imdja a mi munknkat. Volt egy olyan rzsem, hogy valami kialakulban van.
Krlbell egy hnappal ksbb eljtt, hogy meghallgassa, hogy min dolgozunk. Rgtn azonosulni tudott vele. Azonnal izgatott lett. Minden hatst meg tudott mondani, ami befolyssal volt az albumra, s azt mondta: „Srcok, ti most odavgjtok a kesztyt a tbbieknek… azt akarom, hogy a videk is ezt tkrzzk… muszj nekik”.
Sam a The Black Parade trtnett olyan sok szinten megrtette. A metaforkat, a kpeket, a ltvnyt. Mg az olyan filmek hatsra is rmutatott, mint a „Az elveszett gyermekek vrosa”, ’Delicatessen’, ’Metropolis’ s a ’The Cabinet of Dr. Caligari’, amit mr a ’Vampires Will Never Hurt You’, az els videnk ta szerettnk volna megjelenteni.
Azon kvl mg ott volt a tz s az intenzits, amit elhozna a felvtelekre, s erre szksgnk volt. Devin pr nappal ksbb felhvta s megkrdezte, hogy nem rendezn-e a videkat. Azt vlaszolta, hogy rmmel tenn.
Pr httel ksbb tallkoztunk s Sam egy nagy knyvvel jtt ami tele volt tletekkel. Rgtn rrzett. Utna mind sszeltnk a vgszobban hogy beszljnk a videkrl. A hideg futkosott a htamon. Lttam, hogy a bandban mindenki mennyire izgatott lesz.
A The Black Parade kezdett letre kelni. Varzslatos volt.
Azt akarta, hogy a videk csatlakozzanak egymshoz, hogy az alapok, amiket most lerakunk, ne vesszenek krba, mert ez lesz a legnagyobb vide, amit valaha is ksztettnk. Eposzi lesz, s azt akarta, hogy legyen folytatsa.
Eljtszottuk Sam-nek a dalt, amibl a msodik vide lesz, s mr rgtn volt egy reakcija. Szinte lehetett hallani, ahogy a szikrk egyms utn kipattannak az agyban. Azt krdeztk, hogy „Mit gondolsz?” csak hallgatott.
Htat fordtott llsbl, mg mindig a bmbl hangfalakat bmulva, lassan megfordult s azt mondta:
„meg fogjuk mutatni a dgnek, hogy mit tudunk.”
collen atwood.
A msodik videkkal kapcsolatos tallkozs alatt, Sam elintzett egy telefonhvst egy kosztmtervezvel, Colleen Atwood-dal. Nagyon izgatottak voltunk emiatt, mert Colleen kzismert, kt Oscar-t kapott a munkjrt. Mind nagy rajongi vagyunk azoknak a kosztmknek, amiket az ’Ollkez Edward’-hoz, Az lmosvlgy legendjhoz, az Egy gsa emlkirataihoz, a Majmok bolygjhoz s mg megannyi filmhez ksztett. Devin elkldtt pr vzlatot neki, amit a kosztmkrl ksztettem, s munkhoz ltott.
Mr els alkalommal jl kijttnk Colleen-nal. Volt valami ismers benne, mintha csak a nvrnk lenne, mskor pedig anya vagy bart volt. Kedves volt, elbvl, hihetetlenl tehetsges, fantasztikus humorrzkkel. s a nagyszer asszisztense, Christine rgi katonai egyenruhk tucatjait hozta el… nmelyikk szzvesnek nzett ki. Rgtn megrtette, hogy mit szeretnnk, s megmutatta az verziit a szereplkrl, a bandrl s a kiegsztkrl. Megbeszltnk nhny verzit, elkszntnk s utna s a csapata elkezdett dolgozni.
A vgs prbnl, ami egy hotelszobban volt L.A. belvrosban, a The Black Parade elszr jelent meg teljesen. Amikor vllfstl felemelted a kosztmt, az rgtn elvette a llegzeted. Amikor felprbltad, gy rezted magad, mint egy szuperhs, valaki ms, valaki klnleges. Nem tudom elgg kiemelni, hogy volt az egyik legfantasztikusabb ember, akivel egytt dolgoztunk a munkk sorn. Szval, a ksz kosztmkkel, s az elkszlt dszlettel, elindultunk Californiba, Downey-ba egy hatalmas hangrhoz. Ezt korbban rsiklk ptsre hasznltk, s kvlrl nzve risi volt. Ahogy a lakkocsiban ltnk, a vrakozs a tetfokra hgott – szerencsre valaki kopogtatott az ajtn.
Sam kszen llt r, hogy megmutassa neknk a dszletet. Bestltunk a hangrba.
Szavakkal nem lehet kifejezni, hogy mit reztnk, de azrt megprblom; annyira hatalmas, gynyr, komor s megsemmist volt, elvette a llegzeted. Lpcsk, termskvek, csillrok, babk, kavicsok llt hegyekben, s minden fekete volt. gy rezted, hogy egy teljesen ms helyre kerltl, egy helyre, amit egy hbor, vagy Isten tudja, mi puszttott el. Amikor megfordultl, lttad ezt a hatalmas ltkpet egy vrosrl, egy szellemvrosrl. Ott volt egy kocsi halott virgokkal bebortva s egy t, ami az ismeretlenbe vezetett. Olyan eposzi volt, hogy megrmtett, mert rjttl, hogy ez minden eddigi munkdnl, vagy amiben rszt vehettl, hatalmasabb volt. A dolgok slya, amik kszlben voltak, vgre belnk csapott.
Odafordultam Sam-hez, s azt mondtam, „Ksznm”.
Ez volt az egyetlen sz, amit ki tudtam nygni. Utna felkszltnk.
----------------- a kvetkez kt nap minden ernket prbra tette. ----------------
Intenzv volt, brutlis, s a legizgalmasabb dolog, amit valaha is vghezvittnk. Kszlj fel, jtk, minden ellrl. Adj bele mindent, mindent ellrl. Az g hamuval volt tele, ami hknt esett, mialatt olyan dolgokat hoztl ki magadbl, amikrl addig nem is tudtl. Sam fel volt tzelve, ami ragads volt, ugyangy, ahogy mi sokkal korbban a stdiban reztk magunkat.
Utna jtt az igazi tz. Az els vide ksz lett. Volt egy rnk, hogy felkszljnk a msodikra. Hogy Sam megcsinlja, amit szeretett volna, kt nap alatt kt videt rendezett. Ebbl az egyik videt hrom ra alatt. Ez egy rekord neki. Ez volt az els csak fellps videnk, semmi elbeszls, semmi trtnet, semmi forgatknyv, semmi kiegszts… Csak mi. Mi s a tz.
A msodik vide elksztst nehz elmondani. A vrnket adtuk, s amikor az nem volt elg, ott volt a csontunk s a brnk. Traums s bnt volt. Mi folytattuk.
gy reztk, hogy sokat vesztettnk az rtatlansgunkbl az alatt a vide forgats alatt, s gy is volt. llatokk vltunk, akik valamifle hdtst vagy dicssget akartak, egy ers vggyal, hogy most elszr filmen is kiszedjk a belsnket. n le akartam szaktani az arcomat. Megprbltuk meglni egymst, ahogy akkor a hz, most a tz puszttott el minket. A dal az letnk legsttebb korszakbl szrmazott, s arrl szlt, amirl a legjobban flnk… s akkor minden kijtt.
Sosem lesznk mr azok, akik voltunk.
Az a mi pillanatunk volt, s Sam-nek hla, meg lett rktve.
Egy htig ksrt a trauma; a srlsek, amiket elszenvedtnk - egyiket se Sam hibjbl - a mai napig velnk vannak. Napokkal ksbb egy hotelszobban ltem felemelt lbbal, egy pr mank ott llt a sarokban s a bokm snbe volt rakva. A falat bmultam s azon gondolkoztam, amiken keresztl mentnk, amikkel szembekerltnk. Tudtam, hogy sok minden fog jnni s tudtam, hogy kszen llunk r, mert semmi sem lehet olyan nehz, mint amiken keresztl mentnk. Kszen lltunk arra, hogy elmondjuk a vilgnak, amit mondanunk kellett. Sznre kellett lpnnk, mert minden szupergonosznak, minden szuperhsnek van egy els fellpse. gy reztem magam, mint egy gyerek, aki arra vr, hogy a kedvenc kpregnynek a kvetkez szma az jsgosokhoz kerljn.
Londonon gondolkoztam…
|