a lemez felvtele valban varzslatos lmny volt.
Rob – nak ksznheten fel tudtunk szabadtani magunkban olyan dolgokat, amikrl mindig is tudtuk, hogy bennnk vannak. Csak btorts kellett ahhoz, hogy ezek a felsznre kerljenek. Temrdek sokat tudnk beszlni a felvtelekrl… sok idbe tellett. Az egsz folyamat minden llomsa nehz volt s kihvsokkal teli, s egyiknk se nyugodott addig, amg jl el nem talltuk az adott rszt, senki sem adta fel. A trtnet majdnem kszen volt; a daloknak meg volt a sorrendje, s mg akkor nem is rtnk a lemez vgre. A banda jobban jtszott, mint valaha, olyan kockzatokat vllalt, amirl nem is lmodtunk addig… az lmaink albumt csinltuk, s minden egyes perct lveztk.
Mindenen, amin tlestnk, az sszes nehzsg s kihvs, mind ehhez a pillanathoz vezettek. s gy ltszott, hogy nem csak a Paramour-i napok, hanem az egsz letnk egy teszt volt. Elkszltnk a munkval, rnyi alvsokat elvesztettnk – ideje volt lesben felvenni.
Ez az, amikor megltod, hogy mit is tudsz. Ez az, amikor a legnagyobb flelmeiddel szembeslsz.
ez az, amikor ragyogsz.
Annyi s annyi fantasztikus pillanat maradt meg ebbl az idszakbl, hogy visszaemlkezni is nehz. De attl a pillanattl kezdve, hogy Doug megnyomta a felvev gombot, a szr is felllt a htunkon. Elektromossg volt. Egy j hangzs. Nztem, ahogy Ray, Frank, Bob s Mikey a valaha tlk ltott legjobbat nyjtja. Nztem, ahogy olyan dolgokat prblnak ki, amikrl nem is lmodhattak a Revenge alatt, s gy megoldottk, mintha mindig is azt csinltk volna. Rob – nak akartl jeleskedni, bszkv akartad tenni, s ezt is tettk.
Megint eldntttk, hogy nem vesszk videra amit csinlunk, s onnan az egsz elmosdott. Elkezdtk befejezni a msik mondatait. Amikor egyiknket elkapta a hv, a tbbiek is becsatlakoztak. Egy fertzs volt, ami mindenkit elkapott… valaki elfelejtett borotvlkozni, mg msok elfelejtettek enni vagy vizet inni… valaki elfelejtett pihenni. s nem szmtott, hogy merre mentl, vagy mit csinltl, a lemez addig kvetett tged, amg be nem fejezted. Nem mehettl csak gy el szrakozni, mert felemsztett tged. Nem nzhettl TV-t vagy mehettl moziba, mert megtallt volna a sorok kztt, s a kpedbe vilgtva krte volna a jegyedet.
nha olyan rzs volt, mintha a lemez meg akarna lni minket.
de csak jobb akart tenni bennnket.
Hihetetlen volt ltni, ahogy a karakterek megelevenednek a dalokban, nha egy gitrszlamon, vagy egy dallamon keresztl, nha pedig azon kaptam magam, hogy ms hangon nekelek, egy ms emberknt… nha egy n voltam, nha egy katona. Elhatroztam, hogy majdnem az sszes hajam levgatom, ami addigra megint megntt s csapzott lett. gy akartam rezni magam, mint A Beteg, s a hajam sznt is el akartam tntetni… fehret akartam, a sznt az let hinyaknt lttam. Ez segtett abban, hogy bele tudjam lni magam a szerepl helyzetbe.
Ahogy folytak a felvtelek, a sztori egyre inkbb kiformldott, de azt is lttam, hogy az egyes rtegek lassan eltnnek, a kitalci s a metafora kezd elhalvnyulni s a lemez vgre az egsz valami nagyon csupasz, nagyon szinte s nagyon nyilvnval lett…
mi vagyunk ezek a szereplk. a sajt trtnetnket mesljk.
Idvel befejeztk. De igazbl egy ilyen lemezt sosem lehet befejezettnek tekinteni. Olyan sokig ltnk ebben a vilgban, ebben a tlvilgban, hogy nehz volt tle elszakadni. Valsznleg mg mindig tudnk dolgozni a lemezen, de ez tnyleg gy tkletes, ahogy most ltezik. Nha tudnod kell abbahagyni. Szerencsre neknk volt egy hatridnk, ami a tempt diktlta.
Abban az idben volt, hogy Rob ltal tallkoztunk egy hihetetlen billentyssel, akit Jamie-nek hvtak. Rgtn jl kijttnk vele s lehetett rajta rezni a pozitv energit. Azonkvl egy Germs plba jelent meg, s egy csom bizarr filmet ismert, a kedvenceinket, ezekre zenls kzben is hagyatkozott. Az egyik film, amirl beszlgettnk, ’A Paradicsom Fantomja’, s azt is megrtette, hogy mi alapjn rtuk az albumot, olyan lemezekre hivatkozott, mint a Pink Floyd The Wall-ja, a Beatles Sgt Peppers-je vagy a Queen Night At The Opera-ja. Fantasztikus dallamokat tudott lejtszani ’In The Flesh’ fle B-3 orgona (?) stlusban, s jtszott a zongorn a Blood-nl is, plusz produklta azokat az rlt hangokat. Az egszet ’Pizza Parlor Mouth’ – nak hvtuk a dal agyamentsge miatt.
A ’Mama’ nagyon klnleges volt szmunkra, nhnyunk szlei nekelnek is a dal vgn, mert ilyen mdon k rkk velnk maradhatnak. Ettl vlt mg rendkvlibb szmunkra az album, de mg gy se volt befejezve. Az utols hnapban, a vgs felneklseknl, nhny rszt jra s jranekeltem a ’Mama’-ban, amikkel elgedetlen voltam. Ott van az a csndesebb rsz a nagy finl eltt… meglltam egy pillanatra s azt mondtam Rob-nak s Doug-nak:
„Szerintem ide egy ni hang kellene… mit gondoltok?”
Ez mr korbban is feljtt s ekkor mr nekeltem ni hangon a lemezen prszor, azok a rszek tetszettek is… de akkor ott gy reztem, hogy nem tudok megfelelen nekelni. Igazi fjdalom s gyngdsg kellett.
k azt mondtk: „Kire gondolsz?”
Itt kellene megemltenem, hogy az nekls eltt azzal melegtettem be, hogy Judy Garland-ot utnoztam, mintha a Broadway-n lenne, feslettl s szemrmetlenl azt kiabltam, vibrato-val a hangomban, hogy ’hellooooo’.
Ezt rendszeresen hasznltam, mg azrt is, hogy oldjam vele a feszltsget egy hossz jszaka utn. Doug nagy rajongja volt. n pedig nagy rajongja voltam a ’Kabar’-nak, szval kapsbl ezt mondtam:
„Liza Minelli.”
„Liza a z-vel?” krdeztk.
Hogy tovbb fokozzam, hogy az „rltsg” mennyire terjedt akkor kztnk, elmondanm, hogy Rob Cavallo nem mondott erre semmit, csak felkapta a telefont, ami a keverasztal mellett volt, s trcszott. Hallottam, hogy valakivel rviden beszl, majd lerakja a telefont. Ezutn pedig azt mondta: „Imdom Liza Minelli-t.”
Kt hetet elre ugorva, ugyanabban a felvevteremben vagyunk a Capitol Records-nl, ahol pp egy fantasztikus vons s fvs rszlet lett felvve a nagyszer David Campbell-el. s ott van neknk Liza Minelli lben, New York-ban, egy msik stdiban. Hihetetlen volt, hogy Rob ezt el tudta intzni, s azt is mondta, hogy Liza boldogan elvllalta a dolgot. A srcok nagyon izgatottak voltak. Ahogy elkezdtnk vele beszlgetni, bellrl bizseregtem. Nagy Liza Minelli rajong vagyok, mert felnve volt a nagymamnk kedvenc eladja. Mr kicsi koromban kapcsolatba kerltem a sznhzzal s a musical-ekkel… s kapcsolatba kerltem a showmansggel. Nekem Liza Minelli volt az egyetlen hang, aki letre tudta kelteni Mother War-t. Valaki, aki nagyon ers, valaki aki szeretett s vesztett is, valaki, aki annyi mindenen esett keresztl az letben, s mgis tlvszelt mindent. Senki ms se tudta t fellmlni, s annyira kedves, vicces, elbvl volt… radsul tkletes hanggal. Folyamatosan prblkozott, hogy biztos legyen benne, hogy jl tallja el a szerept, habr a legrosszabb prblkozsai is fellmljk msok legjobbjait. Alig vrjuk, hogy szemlyesen is tallkozhassunk vele.
Korbban emltettem a vons s fvs rszt David Campbell irnytsa alatt. Ez volt az egyik legmenbb rsze az albumnak, ahogy hallottuk, hogy a dalok megkapjk ezeket a klnbz rtegeket. David rgtn megrtette, hogy mit szeretnnk, s gy reztk, hogy keltette letre a pardt a ’Welcome To The Black Parade’-en, arra a plusz erre szksge volt a dalnak.
Szval miutn minden rsz a helyre kerlt, jhetett a kevers Chris Lord-Alge-al; a hely knyelmesen csak az utca msik vgn volt. Remek munkt vgzett azzal, ahogy betrte a dalokat s sszpontostotta a hangzst. 20 ves plyafutsa alatt a ’Welcome To The Black Parade’-nl dolgozott a legtbb rteggel, sszesen 167-bl llt ssze a szm, s a vrben volt. Hihetetlen volt mindezt hallani.
a kevers vgre mg chris-t is elkapta az rlet.
az utols dalokon egy kalzsapkban dolgozott.
A felvtelek befejezdtek, a keversi munkk folytak, az utols rszek is lassan a helykre kerltek. Majdnem kszen lltunk arra, hogy az egszet megosszuk a vilggal.
Nem tudjuk Rob-nak, Doug-nak, Chris-nek elgg megksznni ezt az lmnyt.